Maribu Beach

De tiende Hoekse ondernemer van de maand is MARIBU BEACH geworden. Maribu Beach is een bekende locatie aan het strand waar Yolanda de Jonge en Wim van Wessel sinds 2017 officieel 'de scepter zwaaien'. Onderstaand het interview met Yolanda...

Vertel eens wie je bent/jullie zijn?
Ik ben Yolanda de Jonge, geboren in Rotterdam en opgegroeid in Rotterdam en Hoek van Holland. Mijn familie verbleef in de zomermaanden op het recreatieoord, voor vele beter bekend als het huisjeskamp. In de zomermaanden zat ik daarom in Hoek van Holland op school en de wintermaanden in Rotterdam. Uiteindelijk ben ik zelf in Hoek van Holland gaan wonen en heb mij destijds veel ingezet voor diverse (vrijwilligers-)activiteiten, zoal de EHBO, het Rode Kruis, Huttendorp HvH, op die manier raak je snel vertrouwd in het Hoekse.


Door een gezamenlijke sport (de hondensport red.) heb ik mijn partner Wim van Wessel leren kennen uit Didam (Achterhoek). Inmiddels is Wim ook al aardig ingeburgerd in ons mooie dorp.

Vertel eens wat over je bedrijf?
Maribu Beach is al jaren een bekende onderneming in en buiten Hoek van Holland. De zaak is in 2017 door ons overgenomen nadat wij al een poos in het bedrijf zelf werkzaam waren. In het begin hebben we dit nog stil gehouden zodat de gasten het niet door hadden dat de zaak inmiddels al door ons overgenomen was. Na enige tijd hadden kregen steeds meer gasten het door omdat er regelmatig iets aan het menu en de inrichting veranderde.   Dat was dan ook de geschikte moment om het naar buiten toe te gaan communiceren. Door de jaren heen heeft Maribu Beach diverse onderscheidingen mogen ontvangen. Zo zijn wij in 2017 uitgeroepen tot Hoekse ondernemer van het jaar, hebben we in datzelfde jaar een ‘dikke OKÉ’ ontvangen van het televisie-programma ‘De Smaakpolitie’ van presentator Rob Geus en ontvingen wij in 2019 ‘de Hoekse Held-award’. Tevens zijn wij al jaren de startplaats van de grote MTB-Beachrace van Hoek van Holland naar Den Helder en ik Maribu Beach zeer sterk vertegenwoordigd bij de jaarlijkse Hoekse avondvierdaagse dat een begrip is onder de Hoekse bevolking.

Hoe ben je ondernemer geworden?
Ik ben begonnen in lunchzaak ‘Spoor Dertien’ in Café Prins Hendrik. De horeca beviel me goed waardoor ik zo mijn papieren ben gaan halen voor de Horeca en Café. Niet veel later heb ik toen Café ’t Fust overgenomen. Uiteindelijk bleek dit lastig te combineren met het gezin en ben ik er even tussenuit geweest.

Uiteindelijk heeft de aantrekkingskracht van de horeca er toch weer voor gezorgd dat ik nu ben beland op ons mooie strand bij Maribu Beach. Wim daarentegen had nog geen enkele horeca-ervaring, maar heeft jaren geleden al zijn papier gehaald waardoor we inmiddels samen Maribu Beach runnen.

Wat vind je van Hoek van Holland?
Hoek van Holland is door de jaren heen al veel veranderd. Soms ben ik bang dat het karakteristieke  dorp een beetje verloren gaat maar er moet ook zeker met de tijd meegegaan worden. Nu de metro bijna klaar is zal dadelijk een vier seizoenenbadplaats een feit zijn, hopelijk hebben we daar allemaal profijt van. 
Zo is er nu al een mooi extra pad op het strand bij gekomen waar al goed gebruik van wordt gemaakt en we hopen dat als straks alle verbouwingen klaar zijn het nog steeds een mooi Hoek van Holland is.

Wat mis je in Hoek van Holland?
We missen betaalbare woningen voor starters. Deze hebben we zeker nodig omdat de jongeren ook ondernemingen kunnen gaan werken die bij een vierseizoenenbadplaats horen.

Op welke wijze heeft de onderneming last van corona? 
Bij de eerste lockdown waren we echt lamgeslagen! Het was per direct om 18.00 uur de deur dicht. Daar zaten we dan met alle spullen en de reserveringen. We waren echt compleet verbijsterd. De volgende dag hebben we de verse spullen naar ‘De Houtsnip’ gebracht en de verse koekjes bij het Herman Vissershuis afgeleverd. Onze verse patat hebben we uitgedeeld aan gasten die ons sterkte kwamen wensen en hun steun kwamen betuigen. Vervolgens hebben we de eerste lockdown aangegrepen om alles te verven en plannen te maken voor als we weer open mochten. 
Bij de tweede lockdown waren we beter voorbereid en hadden we al beter rekening gehouden met inslaan van onze producten. Maar ook deze viel ons, en onze werknemers en gasten zeer zwaar. Maribu Beach is voor veel gasten een tweede thuis waar ze onder genot van drankje hapje gezellige sociale contacten hebben, als dat wegvalt komt dat aan.

We hebben nog getracht een ‘afhaal-menukaart’ te ontwikkelen maar al gauw werd duidelijk dat dit geen haalbare kaart was. Gasten mochten niet op ons terras staan want dan was er sprake van samenscholing terwijl er verderop, op het openbare plein, wel op gemeentelijke bankjes gezeten mocht worden. Dat was voor veel strandeigenaren moeilijk te verkroppen. Daarom hebben we ook besloten om dicht te blijven totdat we weer echt open mochten.

Heeft de onderneming nu zaken anders aangepakt vanwege corona?
Door de COVID-pandemie zijn we wel anders gaan denken. We hebben een andere invulling aan de zaak gegeven en besloten om meer uit handen gaan geven. Toen weer eindelijk weer open mochten hadden, wij net als iedere andere horeca ondernemer, een groot tekort aan personeel. Maar door onze gasten en het personeel hebben we met elkaar ons door de zomer heengeslagen. Bij drukte zag je gasten ineens de kussens in de stoelen plaatsen en de parasols bij de stoelen klaarzetten of ze kwamen met een dienblad met glazen van het terras af. De betrokkenheid was enorm. Zij waren er nu voor ons zoals wij er altijd voor hun zijn geweest, en dat is nou Maribu Beach bij uitstek! Dat heeft Corona ons wel duidelijk gemaakt!

Wie nomineer je als volgende HOVDM?
Dat is voor ons een makkelijke en vanzelfsprekende keuze. Wij nomineren Ko Bezuijen BV als volgende Hoekse Ondernemer Van De Maand. Ko staat voor iedereen direct klaar als er problemen zijn met je Horeca-apparatuur, al is het midden in de nacht. Na de lockdown heeft veel apparatuur stil gestaan, ook bij ons.

Ko Bezuijen kwam altijd met een oplossing en kon het niet gerepareerd worden dan was er direct een nieuw apparaat zodat we toch door konden draaien. Zelfs vanaf zijn vakantieadres toonde hij de bereidheid om te helpen en kwam hij met oplossingen. Is je ventilator in de oven kapot, geen probleem voor Ko! Gewoon samen op de grond liggen in de keuken om de ventilator direct te vervangen.